Kmeňové školy (25. diel): ZŠ Popudinské Močidľany

Obec Popudinské Močidľany leží na Záhorí v okrese Skalica. Tamojšia základná škola sa pridáva ku školám podporujúcim domáce vzdelávanie. O vízii školy v tejto oblasti sme sa porozprávali s riaditeľkou školy Mgr. Tatianou Tomšovou.

Čo bol hlavný dôvod alebo impulz, na základe ktorého ste sa rozhodli zastrešovať domácich školákov?

TT: Hlavným dôvodom bolo vytvorenie inkluzívneho a podporujúceho prostredia pre rodiny, ktoré sa rozhodli pre domáce vzdelávanie. Chceme zabezpečiť kvalitnú pedagogickú podporu, metodické usmernenie a administratívne zázemie, aby mali domáci školáci prístup k rovnocenným vzdelávacím príležitostiam a mohli naplno rozvíjať svoj potenciál.

Aká je vaša filozofia podpory domáceho vzdelávania?

TT: Naša filozofia podpory domáceho vzdelávania vychádza z presvedčenia, že každé dieťa je jedinečné a má právo vzdelávať sa spôsobom, ktorý najlepšie vyhovuje jeho individuálnym potrebám. Snažíme sa vytvárať most medzi domácim vzdelávaním a školským prostredím tak, aby rodiny mali odbornú, metodickú aj administratívnu oporu, no zároveň si zachovali slobodu a flexibilitu vo vzdelávacom procese. Ponúkame priateľskú komunitu, konzultácie, možnosť účasti na školských aktivitách a individuálny prístup, ktorý je základným kameňom našej školy.

Poskytnete rodinám služby garanta alebo môžete rodinám nejakého garanta odporúčať?

TT: Rodinám ponúkame garanta – pedagogického zamestnanca našej školy. 

Ako vidíte prístup k žiakom zapísaným na domáce vzdelávanie, ktorí používajú v hlavných predmetoch iné učebnice a pracovné zošity, ako používate na škole s dennými žiakmi?

TT: Keďže výkonové štandardy a obsah vzdelávania, ktoré musia žiaci na konci ročníka ovládať, sú jednotné, pristupujeme k používaniu rôznych učebníc a pracovných zošitov s toleranciou a otvorenosťou. Chápeme, že rodiny si môžu vybrať materiály, ktoré najlepšie vyhovujú ich štýlu výučby a potrebám dieťaťa. Našou úlohou je skôr usmerňovať, konzultovať a poskytovať spätnú väzbu, aby sme zabezpečili, že všetci žiaci dosiahnu požadované vedomosti a zručnosti bez ohľadu na konkrétne použité učebné materiály.

Ako budete pristupovať k vychovám? Zohľadníte to, že deti navštevujú základnú umeleckú školu a iné záujmové krúžky, kde sa venujú vychovám?

TT: K výchovným predmetom pristupujeme flexibilne a zohľadňujeme, že deti sa im venujú v umeleckých školách či krúžkoch. Ich mimoškolské aktivity vnímame ako súčasť vzdelávania, takže hodnotenie nebude len formálnou povinnosťou, ale reálne odrazí ich schopnosti a pokrok. Zároveň ponúkneme možnosť konzultácií a príležitostných školských aktivít vo výchovných oblastiach.

Ako vidíte preskúšanie domškolákov celkovo? Na čo budete klásť dôraz?

TT: Preskúšanie domškolákov vnímame ako príležitosť na zhodnotenie ich pokroku a poskytnutie konštruktívnej spätnej väzby, nie ako stresujúcu skúšku. Kladieme dôraz na porozumenie učivu, praktické využitie vedomostí a rozvoj kľúčových kompetencií. Chceme, aby žiaci mali možnosť ukázať, čo sa naučili, nielen prostredníctvom písomných testov, ale aj formou rozhovorov, projektových prác či praktických úloh. Vzhľadom na individuálny prístup berieme do úvahy špecifiká každého dieťaťa a snažíme sa, aby proces hodnotenia bol férový, podnetný a motivujúci.

Aký druh podpory plánujete poskytovať?

TT: Metodickú a odbornú pomoc vo forme konzultácií s učiteľmi, odporúčaní k učebným materiálom a učebným plánom, konzultácií k zvládaniu učiva. Možnosť účasti na školských aktivitách – exkurziách, workshopoch, projektových dňoch a spoločenských akciách. Individuálny prístup, teda rešpektovanie štýlu učenia každého dieťaťa a podporu v oblastiach, kde je to potrebné. Praktická administratívna pomoc ako usmernenie ohľadom dokumentácie a požiadaviek spojených s domácim vzdelávaním.

Divadelné vystúpenie Rytier Gaston v ZŠ Popudinské Močidľany, Foto: ZŠ Popudinské Močidľany
Platí sa vo Vašej škole za zápis, za poskytnutie služieb kmeňovej školy, prípadne školné? Ak áno, aká je suma za jedného žiaka? Ak nie, akou formou Vás môžu domškolácke rodiny podporiť?

TT: V našej škole sa neplatí ani za zápis, ani školné. Domškolácke rodiny tak majú možnosť využívať naše služby bez finančných poplatkov. Prípadné náklady vznikajú len pri účasti na školských akciách, výletoch či exkurziách, kde si domškoláci hradia svoj podiel nákladov.

Ak nás rodiny chcú podporiť, môžu tak urobiť napríklad dobrovoľným príspevkom, materiálnou pomocou či aktívnou účasťou na školských podujatiach. Každá forma podpory je vítaná a pomáha nám udržiavať vysokú kvalitu vzdelávania a rodinnú atmosféru školy.

Ponúkate rodinám nejaké „bonusy“, prečo by si mali vybrať práve Vašu školu?

TT: Naša škola ponúka domškoláckym rodinám rodinné prostredie, individuálny prístup a rešpekt k rôznym vzdelávacím metódam. Domškoláci sa môžu zapojiť do školských akcií, exkurzií a projektov, čím si udržujú kontakt s rovesníkmi. Poskytujeme odbornú podporu, konzultácie a spätnú väzbu na pokrok detí. Preskúšanie prebieha v priateľskej atmosfére, bez zbytočného stresu, so zameraním na porozumenie učivu. Našou prioritou je vytvoriť bezpečné a podporné prostredie, kde majú rodiny slobodu vo vzdelávaní, no zároveň aj istotu, že na to nie sú samy.

Prečítajte si o domácom vzdelávaní viac…

Kliknutím na obrázok budete presmerovaní na darovaciu stránku OZ DVS na portáli darujme.sk.
Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20
Návrat hore