
Začíname o…
Ako sa dostať na konferenciu
Účastnícky príspevok
- 25 € v predpredaji pri registrácii online
- 20 € pre členov OZ DVS pri registrácii online, pedagógovia, študenti
- 30 € na mieste
Registrácia
Online registráciou získate:
- možnosť prihlásiť sa na workshopy s obmedzenou kapacitou účastníkov,
- aktuality a potrebné informácie o konferencii priamo do mailovej schránky,
- rýchlejšie vybavenie prezentácie na recepcii KDV 2025,
- výhodnejšiu cenu účastníckeho príspevku,
- video záznamy z prednášok.
Doprava
🚗 Pedagogická fakulta UK, Račianska 59, Bratislava (pozrieť na mape)
🅿️ ulice v okolí PdF UK, verejná garáž Urban (pozrieť na mape)
🚋 električkou (č. 3, č. 7) na zastávku Pionierska alebo Ursínyho (zistiť spojenie)
Program, rečníci, anotácie

9:00 – 9:15
OTVORENIE KONFERENCIE
veľká aula
Zástupcovia OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku (OZ DVS) a Pedagogickej fakulty UK otvoria otvoria 12. ročník Konferencie domáceho vzdelvávania.
Zuzana Vnenčáková krátko pripomenie pilotný program Sprevádzanie DV rodín, ktorý v OZ DVS bežal v uplynulom roku. Zhrnie jeho zdarný priebeh a odprezentuje uspokojivý výsledok.
9:15 – 10:30
OSAMOSTATŇOVANIE DETÍ
doc. Mgr. Martin KURUC, PhD.
prednáška
Deti sa potrebujú postupne odpútať od dospelých a zvládať veci samy, no niekedy im v tom my dospeláci nevedomky bránime. Namiesto podpory robíme veci za ne, hoci vieme, že by ich už zvládli aj bez nás. V tomto vstupe sa pozrieme na to, ako môžeme v domácom vzdelávaní deti viac posilňovať, než brzdiť. Opierame sa o jednoduchú, no silnú myšlienku: „Pomôž mi, aby som to zvládol sám.“ Čo to ale naozaj znamená v každodennom živote rodiča či sprievodcu?

doc. Mgr. Martin KURUC, PhD.
Učí tak študentov, ako aj ich učiteľov. Zameriava sa hlavne na tzv. mäkké zručnosti a mediáciu. Rozumie vývinu dieťaťa, rôznym poruchám, práci v skupinách. V jeho profesnom životopise však okrem pedagogických a vychovávateľských pozícií nájdeme aj aktívne členstvo v Lúčnici.
Aktuálne pôsobí ako pedagóg na Katedre pedagogiky a sociálnej pedagogiky, Pedagogickej fakulty UK v Bratislave. Sústredí sa na témy seba-regulácia a motivácia, výchova k zodpovednosti a samostatnosti či pedagogická diagnostika porúch správania.
Svoje expertné rady okrem Indície momentálne poskytuje aj Živici, Teach for Slovakia či Nadácii Pontis. Je veľký sympatizant lenivého rodičovstva, Montessori pedagogiky a školy Summerhill.
9:00 – 10:30
AKO NA ČÍTANIE
PaedDr. Stanislava OPÁTOVÁ
interaktívna prednáška, malá aula
Prečo je čítanie dôležité, čo dokáže čítanie dvadsať minút denne, ako budovať čitateľské sebavedomie u detí, ako vyberať správne knihy, aby sa z detí stali aktívni čitatelia, prečo sa venovať čitateľskej gramotnosti s ohľadom na celoživotné vzdelávanie, ale aj prečo chcú deti čítať viackrát tú istú knihu a prečo sú dôležité riekanky… o tomto všetkom si budeme rozprávať a ukážeme si vyše päťdesiat detských kníh.

PaedDr. Stanislava OPÁTOVÁ
učiteľka, mentorka RCPU a lektorka OZ Krajina čitateľov
Učí tridsiaty siedmy rok na 1. stupni ZŠ, teraz v Nižnej na Orave. Je absolventkou Individuálneho rozvojového programu učiteľov a Komenského inštitútu, kde absolvovala mentorský program a program Experti Komenského inštitútu. Bola v projekte ORAVA IOWA a po absolvovaní mnohých školení učí už jedenásť rokov matematiku Hejného metódou, ktorú aj školí.
V súčasnosti sa venuje mentoringu v RCPU Orava a vzdelávaniu učiteľov a rodičov. Blízke sú jej najmä témy o čítaní a ako učiť matematiku zábavne. Sedem rokov organizuje letné školy pre učiteľov na rôzne témy o vzdelávaní a je lektorkou OZ Krajina čitateľov, ktoré uľahčuje prístup detí ku knihám, aby mohli objaviť radosť z čítania a zlepšovať svoje výsledky v škole.
Za svoju činnosť vo vzdelávaní bola zaradená do TOP 10 Učiteľ Slovenska a nominovaná na Slovenku roka.
10:30 – 12:00
QUO VADIS ŠKOLA V ČASE AUTOMATICKÉHO SPRACOVÁVANIA INFORMÁCIÍ
Prof. RNDr. Juraj HROMKOVIČ, DrSc.
prednáška, veľká aula
Vďaka informatike a umelej inteligencii klesá vzdelávacia hodnota nielen učenia sa naspamäť, ale aj schopnosti pracovať podľa vzorových návodov, na ktorých ešte stále stojí naša škola v tradícii priemyselnej revolúcie. Škola budúcnosti musí rozvíjať schopnosti človeka najmä v tých dimenziách, v ktorých predčí digitálne technológie. Škola musí v prvom rade učiť myslieť – to znamená rozvíjať fantáziu, poznávanie, objavovanie, tvorivosť a schopnosť posudzovať a porovnávať produkty ľudskej práce. Dnešná škola stojí pred jednou z najvážnejších zmien vo svojej histórii.
V tejto prednáške si ukážeme na príklade matematiky a informatiky, ako konkrétne treba začať pracovať na tejto evolučnej zmene vzdelávacieho systému. Hlavnou ideou je nevyučovať len hotové produkty vedy (fakty, modely, metódy a technológie) a ich používanie, ale predovšetkým procesy ich objavovania a ich tvorby. Takáto výučba podporí rovnomerný a diferencovaný rozvoj všetkých žiakov, od slabších až po tých nadaných. V tejto prednáške si ukážeme, že takýto spôsob vyučovania je motivujúcejší, zrozumiteľnejší a podporuje žiakov v raste k osobnostiam, ktoré dokážu originálne konať a tvoriť.

Prof. RNDr. Juraj HROMKOVIČ, DrSc.
vysokoškolský učiteľ a vedec, poradca švajčiarskej vlády pre vzdelávanie
Do roku 1990 pôsobil ako docent na Univerzite Komenského, potom presídlil na zahraničnú akademickú pôdu. V rokoch 1990 až 2003 pôsobil ako profesor na nemeckých univerzitách Paderborn, CAU Kiel a RWTH Aachen. Od roku 2004 je profesorom na prestížnej univerzite ETH Zürich.
Vo svojej odbornej a vedeckej práci sa venuje základom informatiky, diskrétnej matematike, výučbe matematiky a informatiky a didaktike všetkých predmetov.
Publikoval viac ako 240 odborných článkov. Je autorom vyše štyroch desiatok kníh, ktoré vyšli v ôsmich jazykoch a medzi ktorými sú aj učebnice pre všetky stupne škôl.
Za svoju činnnosť získal množstvo ocenení a niekoľko štátnych vyznamenaní. Je nositeľom Pribinovho kríža I. triedy, ocenenie Vyslanec dobrej vôle si prevzal v roku 2015 z rúk podpredsedu vlády SR, Miroslava Lajčáka dvakrát získal 1. cenu Slovenského literárneho fondu, raz 1. cenu Jednoty československých matematikov a fyzikov, trikrát 1. cenu Jednoty slovenských matematikov a fyzikov.
10:30 – 12:00
INDIVIDUÁLNE POŇATIE VÝCHOVY, VZDELÁVANIA A VÝUČBY
doc. PaedDr. Ivana ROCHOVSKÁ, PhD.
interaktívna prednáška, malá aula
Každý z nás má nejaké predstavy a presvedčenia o tom, ako by mala vyzerať ideálna výchova a vzdelávanie. Väčšinou sú neuvedomované a formujú sa na základe našich skúseností zo školských rokov, neskôr na základe nášho vzdelávania (či už formálneho, neformálneho alebo aj informálneho – spontánne získaných poznatkov). Odrážajú, ako vnímame rozvoj osobnosti dieťaťa, t. j. či vnímame, že osobnosť sa odvíja najmä zo správania a jej rozvoj stotožňujeme so sociálnou adaptáciou. Alebo je nám bližší názor, že osobnosť sa rozvíja z vnútra aktualizácie jej existujúceho potenciálu. To sa odráža aj v názoroch na dieťa buď ako objekt alebo subjekt výučby a názoroch na cieľ výchovy viac ako na formovanie dieťaťa alebo jeho sebarealizáciu.
Prednáška sa venuje vymedzeniu toho, čo nazývame individuálne poňatie výchovy, vzdelávania, výučby. Prezentuje výsledky prieskumu danej problematiky u rodičov detí vzdelávaných doma a porovnáva ich so zisteniami u učiteľov primárneho vzdelávania z praxe. Porovnáva ich so štátom preferovanou koncepciou vzdelávania. Ukazuje praktické námety a aktivity a na ich príklade prezentuje aplikáciu vybraných prístupov. Formuluje odporúčania pre prax, ako na strane učiteľov z praxe (zodpovedných za povinné preskúšanie individuálne vzdelávaných detí), tak aj na strane rodičov a zákonných zástupcov ako vzdelávateľov týchto detí.

doc. PaedDr. Ivana ROCHOVSKÁ PhD.
vedkyňa v oblasti pedagogiky, UMB
Pôsobí ako vysokoškolská učiteľka, venuje sa teórii a didaktike predprimárneho a primárneho vzdelávania.
Jej vedecký záujem sa doteraz orientoval na inovácie vo vzdelávaní, ale aj individuálne (domáce) vzdelávanie, umenie a využívanie zážitkového učenia. Je autorkou monografií, štúdií, učebníc a metodických materiálov, vedúcou riešiteľkou a spoluriešiteľkou viacerých vedecko-výskumných projektov.
Ako dobrovoľníčka sa venovala deťom v materskej škole, najmä z hľadiska uplatňovania bádateľských a umeleckých aktivít. Je matkou štyroch detí.
9:00 – 12:00
Predajné stánky partnerov KDV 2025
foyer veľkej auly
12:00 – 13:00
ROZVOJ KOGNITÍVNYCH ZRUČNOSTÍ
Tünde TOTH
prednáška, veľká aula
Čo sú to kognitívne zručnosti a prečo sú také dôležité pre učenie, správanie, rozhodovanie či vzťahy? V prednáške sa pozrieme na to, ako sa tieto schopnosti vyvíjajú, čo sa stane, ak zaostávajú, a aký to má vplyv na každodenný život. Zameriame sa aj na to, ako ich cielene rozvíjať – od detstva až po dospelosť. Na záver ponúkneme praktické odporúčania a jednoduché tipy na podporu kognitívneho rozvoja v bežných situáciách.

Tünde TOTH
špeciálna pedagogička, terapeutka a predsedníčka maďarskej asociácie AIT/FST
Na fakulte Apáczai Csere János Univerzity západného Maďarska absolvovala štúdium špeciálnej pedagogiky so špecializáciou na vzdelávanie detí s poruchami učenia. Po štúdiu spolupracovala s nadáciou Gézengúz na medzinárodnom projekte o včasnej diagnostike a intervencii v krajinách V4.
Neskôr sa zamerala na oblasť raného vývinu detí, ktorú podporila absolvovaním kurzu BKFK-SEED Development Scale, čo jej umožňuje vykonávať včasnú diagnostiku a rozvoj detí.
Významnú časť svojej profesionálnej praxe venuje tréningu AIT/FST, kde sa zameriava na rozvoj sluchového spracovania (APD) a kognitívnych zručností detí, pomáhajúc im prekonať výzvy v učení a každodennom živote.
Verí, že každý človek si zaslúži individuálny prístup a podporu vo svojom rozvoji. S rodinou sa presťahovala do Anglicka, aby jej deti mohli študovať na najstaršej demokratickej škole na svete Summerhill.
12:00 – 13:00
Uzavretá diskusia pre kmeňové školy naklonené domácemu vzdelávaniu, malá aula
13:00 – 14:00 OBED
14:00 – 15:00
POKEC PRI KÁVIČKE
neformálne diskusie pre všetkých účastníkov, foyer veľkej auly

Pri stoloch s malým občerstvením budeme spolu diskutovať na tieto večné rodičovské témy v domácom vzdelávaní:
- Začíname s domácim vzdelávaním
- Náš režim dňa v domácom vzdelávaní
- Rozvoj rodiča v domácom vzdelávaní
- Stredná škola po domácom vzdelávaní
- Deti s diverzným potenciálom v domácom vzdelávaní
15:00 – 16:00
BUDOVANIE DOMŠKOLÁCKEJ KOMUNITY
Mária BESKIDOVÁ, Barbora KABINOVÁ, moderuje Diana ŠIMOVÁ
panelová diskusia, veľká aula

Ako si nájsť domškoláckych parťákov? Ako si vytvoriť komunitu na voľnú hru detí, podporu medzi rodičmi alebo spoločné vzdelávanie?
V tejto panelovej diskusii sa o svoje skúsenosti podelia domškolácke mamy, ktorým sa to podarilo – každej inak:
- Mária BESKIDOVÁ vybudovala komunitu, v ktorej si rozdelili program stretnutí rovným dielom.
- Barbora KABINOVÁ už dlhé roky adminuje facebookovú skupinu pre domškolákov vo svojom regióne a sama organizuje aj lektoruje domškolácke stretnutia.
- Čakanka MATUŠÍKOVÁ má okolo seba rodiny, s ktorými si deti aj vzájomne vzdelávajú.
- Diana ŠIMOVÁ, ktorá bude diskusiu moderovať, sama tvorí príležitosti na stretávanie domškolákov vo svojom regióne.
15:00 – 16:00
POSILŇOVANIE KOGNITÍVNYCH SCHOPNOSTÍ SPOLOČENSKÝMI HRAMI
Denisa DRUGAJOVÁ
workshop, malá aula

Workshop voľne nadviaže na prednášku na tému kognitívnych zručností. Lektorka Denisa Drugajová účastníkov oboznámi s metódou posilňovania kognitívnych schopností cez hranie spoločenských hier. Spomedzi stoviek hier vyberá tie „naj“ pre danú skupinku detí (ale aj seniorov), ktoré rozvíjajú ich potreby a potenciál. U detí hrami rozvíja priestorovú predstavivosť, analytické myslenie, logiku, numeriku, reč, pozornosť (aj pri ADHD a ADD), sociálne zručnosti a emocionálne uvedomovanie (aj pri AS, DA, MR) … a ešte oveľa viac.
Počet miest na workshop je obmedzený na 15. Na workshop sa môžu prihlasovať len registrovaní účastníci konferencie. Link na prihlasovanie pošleme po uzavretí online registrácie.

Denisa DRUGAJOVÁ
Zakladateľka o.z. ŠkôlkarIQ, združenia, ktoré sa venuje kognitívnemu rozvoju riadenými spoločenskými hrami, lektorka riadeného hrania, mama dieťaťa so špeciálnymi potrebami a človek s vášňou k vzdelávaniu a rozvoju.
16:00 – 17:00
NAKRESLI (SI) SVOJE SNY: VISIONBOARD DOMŠKOLÁCKEJ MAMY
Zuzana VNENČÁKOVÁ
kreatívny workshop, veľká aula

Zuzana VNENČÁKOVÁ
koučka, konzultantka, facilitátorka, lektorka
Mama troch detí s deväťročnou domškoláckou praxou. V minulosti viedla OZ DVS a spolupracovala na vzdelávacích aktivitách pre rodičov domácich školákov. Rada rozbieha nové užitočné projekty, lektoruje, koučuje, sprevádza ľudí a tímy pri ich rozvoji.
Ako dlhoročná domškolácka mama neraz čelila dôsledkom nerovnováhy medzi napĺňaním svojich potrieb a venovaním sa svojim deťom v DV. Ako sama hovorí: „Nie som expertka v tom, ako byť spokojná, ale v tom, ako hľadať cesty vedúce k spokojnosti.“
16:00 – 17:00
POSILŇOVANIE KOGNITÍVNYCH SCHOPNOSTÍ SPOLOČENSKÝMI HRAMI
Denisa DRUGAJOVÁ
workshop, malá aula

Workshop voľne nadviaže na prednášku na tému kognitívnych zručností. Lektorka Denisa Drugajová účastníkov oboznámi s metódou posilňovania kognitívnych schopností cez hranie spoločenských hier. Spomedzi stoviek hier vyberá tie „naj“ pre danú skupinku detí (ale aj seniorov), ktoré rozvíjajú ich potreby a potenciál. U detí hrami rozvíja priestorovú predstavivosť, analytické myslenie, logiku, numeriku, reč, pozornosť (aj pri ADHD a ADD), sociálne zručnosti a emocionálne uvedomovanie (aj pri AS, DA, MR) … a ešte oveľa viac.
Počet miest na workshop je obmedzený na 15. Na workshop sa môžu prihlasovať len registrovaní účastníci konferencie. Link na prihlasovanie pošleme po uzavretí online registrácie.

Denisa DRUGAJOVÁ
Zakladateľka o.z. ŠkôlkarIQ, združenia, ktoré sa venuje kognitívnemu rozvoju riadenými spoločenskými hrami, lektorka riadeného hrania, mama dieťaťa so špeciálnymi potrebami a človek s vášňou k vzdelávaniu a rozvoju.
Partneri
- ABCedu – učebnice a učebné materiály
- AnWell – tlač, potlač
- Bublina – časopis pre deti
- Cisárov pekár – čerstvé pečivo
- Daphné – inštitút aplikovanej ekológie
- Dobré jablká – farmársky predaj s donáškou
- Geniuso – hovoriace knihy s perom
- iHRYsko – spoločenské stolové hry
- Impact Games – vývoj hier, využívanie gamifikácie a technológií pre pozitívny spoločenský dopad
- Lunter – tofu a rastlinná strava
- Orbis Pictus Istropolitana – učebnice a pracovné zošity
- Plotbase – reklamné systémy
- Regina – kancelárske potreby
- Trocha inak – vizuálna technika učenia