Tretí modul programu Sprevádzanie DV rodín, ktorý realizuje OZ DVS a je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci programu Impact Lab Nadácie Pontis, sa venoval téme plánovania. Účastníkom ponúkol webinár s viacnásobnou domškoláckou mamou a koučkou Čakankou Matušíkovou, aplikačnú úlohu a podpornú skupinu online a individuálny koučing.
Na webinári do podrobna
Vyšperkovaný webinár o plánovaní v domácom vzdelávaní zašiel do netušených podrobností plánovania (pozri článok Plánovanie v domácom vzdelávaní: kľúč k úspechu a cesta k pokoju) a vyvolal u účastníkov programu rôznorodé reakcie.
Katka a Zuzka sa vyjadrili rezolútne: „Moje plány sú prináročné pre moje deti.“ a „Webinár ma až tak neposunul, nie som plánovací typ.“ Plánovanie vnímajú ako nepotrebné najmä tí rodičia, ktorí preferujú väčšiu flexibilitu a spontánnosť. Niektorí pripustili, že hoci plánovanie nepociťujú ako prioritou, u detí sa táto potreba prejavuje. Mnohí sa naopak inšpirovali, napríklad Michala: „Dozvedela som sa, ako plánujú iné mamičky, čo všetko a ako sa dá naplánovať.“ Katka ocenila tipy na efektívnu tutoringovú komunikáciu s deťmi. Lucia objavila dôležitosť plánovania času pre seba a na svoju psychohygienu. Väčšinu reakcií na webinár môžeme zhrnúť slovami inej účastníčky: „Dobrý plán je polovica úspechu.“
Prieskum spätnej väzby k modulu 3 ukázal, že najmenej plánovania potrebujú rodiny s jedným malým dieťaťom. Naopak viac plánovania potrebujú rodiny vzdelávajúce dve a viac detí a deti vo vyšších ročníkoch základnej školy.
Aplikačná úloha aj pre vás
Napriek mnohým skeptickým postojom po webinári priniesla aplikačná úloha mnoho pozitívneho. Účastníci programu Sprevádzanie DV rodín mali za úlohu vytvoriť spolu s deťmi plán domáceho vzdelávania – podľa vlastných potrieb a preferencií.
Niektoré rodiny zistili, že musia ďalej hľadať vhodnú formu plánu. Pre začínajúcich plánovačov sa osvedčili krátkodobé jednodňové plány ako odrazový mostík k týždenným a mesačným plánom. Pokročilejší plánovači vnímali rozhovory s deťmi o plánoch ako obohacujúce a videli u detí nárast motivácie a aktívnosti.
Michala videla pozitívny efekt na synovi: „Zdá sa, že to synovi celkom sedí, keď sa na plánovaní podieľa.“ Darinka u oboch synov: „Plán si u oboch synov dobre sadol a krásne ním plávajú, bez nátlaku, dokonca sú iniciatívni bez môjho povzbudzovania, hlavne štvrták. Aj to, že odišlo frflanie na učenie, je silným znakom ich stotožnenia sa a akceptácie.“
Viacerým účastníkom aplikačná úloha pomohla uvedomiť si, že plánovanie tiež pomáha objasniť rodinné potreby a ciele a prináša do rodiny pokoj.
Úspechy a výzvy pri plánovaní
Plánovanie domáceho vzdelávania prinieslo výzvy, ktoré účastníci programu Sprevádzanie DV rodín popísali na základe vlastných skúseností takto:
- prispôsobenie plánu schopnostiam každého dieťaťa a vysvetlenie rozsahu učenia
- plánovanie ako také (hoci keď už bolo hotové, bolo veľmi nápomocné)
- začatie a dokončenie plánovania
- koordinácia domáceho vzdelávania s pracovným časom
- správne rozvrhnutie krúžkov
- zaradiť viac výletov a exkurzií
- napasovať všetko potrebné do obmedzeného časového rámca
- zvládanie vnútorného tlaku
- prispôsobovanie plánu meniacim sa potrebám
- držanie sa dohodnutých pravidiel a pravidelnosť
Účastníci programu dosiahli v priebehu modulu 3 viaceré úspechy:
- začali so svojimi deťmi efektívne plánovať
- dokážu držať plán
- našli vnútorný pokoj tým, že si doprajú čas pre seba
- dosiahli lepší režim doma vďaka týždenným plánom
- dokážu spolu s deťmi prekonávať náročnejšie úlohy
- celkovo vidia v plánovaní domáceho vzdelávania pozitívne výsledky
Stabilita, pokoj a celkovo lepšie fungovanie
Vďaka plánovaniu svojich domškoláckych aktivít, vďaka rozdeleniu času medzi jednotlivých členov rodiny, vďaka zapojeniu detí, ktoré dostanú dôveru a získajú kontrolu nad svojím vzdelávaním zavládne v rodinách väčší pokoj, lepšie sa dodržiava kurikulum, ubudne presviedčania do toho, čo deti z kurikula nebaví…
Zhrnúť to môžeme slovami účastníčky programu Darinky: „Odišli prekážky, ktoré som mala v podobe rodinnej nepohody a tlaku z toho, čo treba stihnúť […]. Urobili sme obrovský posun, ktorý by som si sama bez tohto programu nenaplánovala, potrebovala som prejsť tú cestu […], ktorá vlastne ani netrvala dlho, len 2 týždne náčrtov, ako by naše plány mohli vyzerať tak, aby sme boli všetci spokojní.“

Prečítajte si tiež…
