V septembri sa uskutočnil webinár na tému didaktika s lektorkou Annou Lojekovou. Tento webinár priniesol množstvo cenných poznatkov a praktických rád pre rodičov, ktorí sú zapojení do programu OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku Sprevádzanie DV rodín. Program je spolufinancovaný Európskou úniou v programe Impact Lab Nadácie Pontis.
Čo sa skrýva pod pojmom didaktika?
Didaktika je oblasť pedagogiky, ktorá sa zaoberá teóriou a praxou vyučovania a učenia. Skúma metódy, formy a prostriedky vzdelávania, ako aj vzťahy medzi učiteľom a žiakom. Cieľom didaktiky je zabezpečiť efektívne a zmysluplné vzdelávanie, ktoré podporuje rozvoj žiakových schopností a vedomostí.
Učiteľ a rodič v jednom
V domácom vzdelávaní sa úloha rodiča mieša s úlohou vzdelávateľa. Môže to byť vnímané ako nevýhoda, no lektorka Anna Lojeková zdôraznila, že zmiešaná pozícia učiteľa a rodiča môže byť aj výhodou. Vďaka vzťahu, ktorý máme so svojim dieťaťom, je totiž preňho ľahšie prijať, že vzdelávanie je pre jeho budúcnosť a že sme jeho partnerom na tejto ceste. Ak je však vzťah narušený, dieťa môže vzdelávanie odmietať. V takých situáciách je kľúčové byť trpezlivý a pozitívne vysvetľovať zmysel učenia. Aj humor môže byť veľmi účinným nástrojom na zmiernenie napätia a vytvorenie príjemnej atmosféry, ktorá podporuje učenie sa.
Obsah kurikula
Pre úspešné domáce vzdelávanie je potrebné mať prehľad o tom, čo sa dieťa má v danom roku naučiť. Rodičia by mali vopred vedieť, čo bude škola pri preskúšaní vyžadovať a mali by dieťaťu pomôcť pripraviť sa na to. Obsah kurikula je uvedený v štátnom vzdelávacom programe. Z neho vychádza školský vzdelávací program obsahujúci výkonové a obsahové štandardy, ktoré by kmeňová škola mala rodine poskytnúť. (pozn. red.: O tom, prečo je dobré mať prehľad o jednotlivých zložkách kurikula, prednášala Anna Lojeková na Konferencii domáceho vzdelávania 2024. Záznam z konferencie je dostupný TU.) Nemožno očakávať, že v organizovaní vzdelávania sa bude dieťa samostatné. Ešte sa to len učí, takže je v poriadku, ak potrebuje pomoc rodiča.
Fyziologické obmedzenia mozgu a oddych
Mozog sa dokáže učiť len v učiacom sa stave – teda v stave pokoja a bezpečia, aby mohol efektívne spracovávať a ukladať nové informácie. V stave ohrozenia, ktorý je typický pre školské prostredie, je mozog v obrannom stave a neučí sa efektívne. V domácom vzdelávaní môžeme na potreby detí reagovať pružnejšie, a tak sa môžeme lepšie vyhýbať negatívnej atmosfére. Napríklad je dôležité rozpoznať prejavy únavy ako slabá koncentrácia, chybovosť, útlm a neschopnosť tvoriť. Vtedy je potrebné poskytnúť dieťaťu fyziologickú prestávku. Popoludní aktivita mozgu klesá, preto je dôležité zabezpečiť, aby sa dieťa počas prestávok venovalo oddychovej činnosti nenáročnej na mozgovú aktivitu. Z celkového pohľadu je tiež veľmi dôležitý pre efektívne učenie sa spánok. Ak je dieťa horšie vyspaté, nemožno od neho očakávať veľký výkon.
Riziko napätia a frustrácie
Domáce vzdelávanie môže prinášať napätie a frustráciu, keď sa niečo nedarí podľa očakávaní – ako u rodiča, tak u dieťaťa. Ak taká situácia nastane, je dôležité neobviňovať sa – nikto nie je dokonalý. Situáciu môžeme upokojiť dotykom a pozitívnymi emóciami, aby sa mozog prepol do učiaceho sa stavu. Nikdy nemíňajme energiu na to, čo nemôžeme ovplyvniť. Zmeniť môžeme len to, na čo máme priamy dosah – teda vlastný postoj a správanie sa. A dieťa potrebuje zažívať našu dôveru a povzbudenie, že to zvládne. Bezpečne sa cíti vtedy, keď nehľadáme chyby, ale úspechy.
Individuálny prístup
Každé dieťa je jedinečné a potrebuje individuálny prístup. Rodičia najlepšie poznajú silné a slabé stránky svojho dieťaťa, a preto môžu lepšie prispôsobiť vzdelávanie jeho potrebám a záujmom. Nemali by sme dieťa nútiť myslieť tak, ako my. Naopak, mali by sme rešpektovať jeho individuálne spôsoby myslenia a riešenia úloh. Len tak podporíme vynaliezavosť a rozvoj samostatného kritického myslenia.
Emocionálne zdravie
Emocionálne zdravie je „hlučné“ – prejavuje sa smiechom, ale aj sťažovaním sa. Ak dieťa prestane prejavovať akékoľvek emócie, je to signál, že niečo nie je v poriadku. Anna Lojeková tu uviedla príklad z knihy Gordona Neufelda Držte sa svojich detí: jeho syn po týždni dochádzky do škôlky plnom negatívnych emócií sa prestal celkom emocionálne prejavovať. Dôležité je dávať si pozor aj na svoje emocionálne zdravie, venovať sa psychohygiene a v prípade potreby vyhľadať pomoc v okolí. To by sme mali naučiť aj dieťa – požiadať o pomoc, ak to potrebuje, a nenechávať ho zbytočne sa vytrápiť samo. Dobrá pomoc môže spočívať aj vo vhodných a funkčných vzdelávacích pomôckach, ktoré dieťaťu prinášajú pokoj a radosť. Dieťa nemá tieto vedomosti, preto je úlohou rodiča postupne to dieťa naučiť.
Paretovo pravidlo
Paretovo pravidlo, známe aj ako pravidlo 80/20, hovorí, že 80 % výsledkov pochádza z 20 % príčin. V kontexte domáceho vzdelávania to znamená, že väčšina efektívneho učenia môže pochádzať z relatívne malého množstva kľúčových aktivít a nástrojov. Je dôležité zamerať sa na tie činnosti a pomôcky, ktoré prinášajú najväčší úžitok. Napríklad, využívanie pomôcok, ktoré už existujú. Aj hra na učiteľa môže byť veľmi efektívna. Názornosť vzdelávanie zjednoduší. Pri práci by malo byť aktívne hlavne samo dieťa, pretože sa tak najviac naučí. Naopak, rodičia by mali šetriť energiu a s pribúdajúcim vekom dieťaťa postupne zvyšovať záťaž. Je dôležité vysvetliť dieťaťu, že postupne bude učivo náročnejšie aj na čas.
Dobrý sprievodca vo vzdelávaní
Dobrý sprievodca vo vzdelávaní je ten, komu záleží na deťoch, je kreatívny, vzbudzuje záujem, je vnímavý na potreby dieťaťa, láskavý a má nadhľad. Je dôležité nepadnúť do pasce sklamania, ak sa nám niečo nepodarí na 100 %. Neznamená to, že sme zlí vzdelávatelia. Mali by sme stavať na silných stránkach a vďaka tomu prekonávať to, čo nám nejde.
Zhrnutie
Webinár Didaktika s Annou Lojekovou zdôraznil význam pozitívneho vzťahu medzi rodičom a dieťaťom, individuálneho prístupu a emocionálneho zdravia. Domáce vzdelávanie je náročná, ale zároveň obohacujúca cesta, na ktorej je dôležité pestovať vzťah a podporovať dieťa v jeho vzdelávacom procese.