Druhý modul programu „Sprevádzanie DV rodín“, ktorý realizuje OZ DVS a je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci programu Impact Lab Nadácie Pontis, poskytol účastníkom cenné poznatky a praktické rady pre efektívne vzdelávanie detí v domácom prostredí a zdôraznil význam individuálneho prístupu, emocionálneho zdravia a realistických očakávaní vo vzdelávaní.
Účastníci programu si najprv pozreli webinár (pozn.: o jeho obsahu sme písali v tomto článku), potom sa stretli online a riešili otázky k téme, plnili aplikačnú úlohu a stretli sa v online podpornej skupine, kde si vymenili svoje poznatky a skúsenosti. Na záver absolvovala každá rodina individuálne stretnutie s koučkou, ktoré umožnilo prispôsobiť vzdelávacie metódy konkrétnym potrebám a situáciám jednotlivých rodín.
Kvality dobrého sprievodcu vo vzdelávaní
Na základe webinára o didaktike si účastníci vytvorili predstavu dobrého sprievodcu vo vzdelávaní, ktorý má rád svojich žiakov a záleží mu na nich. Disponuje vnútorným pokojom a istotou, ktorú odovzdáva ďalej deťom. Je empatický, trpezlivý a vnímavý k potrebám dieťaťa. Je komunikatívny, láskavý, má prirodzený rešpekt a je rovnocenným partnerom dieťaťa. Je kreatívny a vie vzbudiť záujem. Kladie správnu mieru nárokov a dáva výzvy. Sám je zvedavý a rád sa učí. Nie je dokonalý a nevie všetko, ale ukáže deťom, ako získať nové poznatky. Pomáha s nadhľadom dosiahnuť cieľ a túžbu toho sprevádzaného dieťaťa, no je voči nemu o krok vpred. Vie, čo dieťa potrebuje, aby sa mohlo plne rozvíjať a nasledovať svoje túžby.
Z pohľadu domáceho vzdelávania má rodič ako sprievodca vzdelávaním možnosť skutočného individuálneho prístupu, pretože svoje dieťa dobre pozná. Je dôležité, aby bol pripravený na daný deň a tému vzdelávania, no zároveň môže flexibilne reagovať na rozpoloženie dieťaťa.
Pozor na ideály
Lektorka Anna Lojeková zdôraznila, že je dôležité nespadnúť do pasce „štandardov dobrého vzdelávateľa“, aby sme neupadli do frustrácie a sklamania zo samého seba. Život prináša rôzne situácie, ktoré nie sú vždy jednoduché. Niekedy spravíme len to základné, pretože máme aktuálne v súsvislosti so životnou situáciou inú prioritu.
Ak nám záleží na našich deťoch a robíme všetko najlepšie, ako v danej chvíli vieme, sme dobrí rodičia a vzdelávatelia. Buďme realistickí, autentickí a otvorení voči deťom. Naučme ich, že nie vždy je všetko dokonalé. V zozname svojich ideálov si pomenujme to, čo už máme a ovládame.
Aplikačná úloha
V každom module dostávajú účastníci programu aplikačnú úlohu, ktorú si môžete vyskúšať aj vy:
- Zamyslite sa nad svojimi silnými stránkami a talentami, ktoré môžete využiť v domácom vzdelávaní.
- Identifikujte výzvy, ktoré pred vami stoja a priraďte k nim konkrétne kroky na ich prekonanie.
- Porozprávajte sa s deťmi o ich záujmoch, budúcich cieľoch a preferovaných spôsoboch učenia.
- Nájdite svoje Paretovo pravidlo v kontexte svojej rodiny a vo svojej konkrétnej situácii. Teda zistite, akých 20 % môžete urobiť na to, aby ste dosiahli 80 % efektu.
Efektívne fungovanie v domácom vzdelávaní
Tipy, ktoré vám môžu ušetriť veľa energie a času, aby ste mali priestor na efektívne domáce vzdelávanie:
- mať vizualizovaný plán na ďalšie obdobie (deň, týždeň, polrok)
- deti by mali poznať svoje ciele vo vzdelávaní a svoje úlohy v rodine a mať ich na dosah ruky
- mať pripravené / upratané prostredie
- pomoc detí v domácnosti
- pomôcky, ktoré deťom vyhovujú a pomáhajú im byť autonómne
- systematicky utriedené vzdelávacie pomôcky a materiály pripravené na rýchle použitie